Waarom werkt het Prikkelprofiel zo makkelijk?

Ik kreeg laatst een mailtje met de vraag: waarom het Prikkelprofiel zo makkelijk is in zetten?

Ja, waarom het eigenlijk zo makkelijk toe te passen bij kinderen en jongeren met autisme.

Ik merkte vaak dat wanneer je in gesprek gaat met kinderen en jongeren (met en zonder autisme), dat je dan regelmatig als antwoord kreeg: ‘ik weet het niet’. En als je samen een signaleringsplan wilt gaan maken dan is dat antwoord heel lastig. Zowel voor het kind of jongere zelf, maar ook voor de begeleider of ouder, want dan kom je niet verder. Ik heb gemerkt dat de antwoorden er vaak wel zijn, maar komen er nog niet uit omdat kinderen en jongeren vaak de woorden nog niet kunnen vinden.

En dat is jammer, want als ze er woorden aan kunnen geven kan jij als begeleider of ouder nog beter aansluiten bij het kind. Via het kaartspel krijgen kinderen woorden voor wat ze denken, voelen, doen en vooral wat ze graag willen of wat iemand kan doen om ze te helpen.

Vaak zie je dat kinderen met autisme sneller overprikkeld raken en dat wordt er gebruik gemaakt van een signaleringsplan. Maar als je die invult en vraagt: hoe voel je je in oranje en rood, zijn dat hele lastige vragen. Door middel van de kaartspel ga je situaties bespreken om erachter te komen hoe ze zijn in groen, oranje en rood. Deze informatie gebruik je in het Prikkelprofiel en zo vul je automatisch het signaleringsplan zonder lastige gesprekken.

Het mooie van het Prikkelprofiel is dat hier niet alleen de signalen komen te staan van de opbouw van overprikkeling, maar vooral handvatten in wat ze kunnen doen om weer snel terug naar groen te komen en wat hun omgeving voor hen kan doen.

Volgende keer zal ik uitleggen hoe het werkboek ook heel makkelijk werkt binnen de begeleiding of opvoeding.

Geen categorie
Previous reading
Waarom werkt het Prikkelprofiel zo makkelijk? deel 2
Next reading
Autisme en ADHD